Zastrzeżenie albo cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL
  • W Rejestrze Zastrzeżeń Numerów PESEL odnotowywane są zastrzeżenia oraz cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL, a także czas ich dokonania.
  • Zastrzeżenie dotyczy numerów PESEL osób pełnoletnich – zarówno obywateli polskich, jak i cudzoziemców.

Jak dokonać zastrzeżenia lub cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL?
  1. Osobiście w dowolnym organie gminy:
    • Po zweryfikowaniu tożsamości można złożyć wniosek o zastrzeżenie lub cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL.
    • Obywatel otrzymuje potwierdzenie zastrzeżenia lub cofnięcia.
  2. Przez pełnomocnika:
    • W przypadku długotrwałej choroby, niepełnosprawności lub innej przeszkody, pełnomocnik złoży wniosek, przedstawiając pełnomocnictwo szczególne oraz dokument tożsamości.
  3. Opiekun prawny lub kurator:
    • W imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych, opiekun lub kurator przedkłada orzeczenie sądowe potwierdzające jego wyznaczenie oraz dokument tożsamości.

Zastrzeżenia lub cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL można również dokonać za pomocą usługi elektronicznej dostępnej na stronie mobywatel.gov.pl (Aplikacja mobilna mObywatel).

W celu zwiększenia ochrony obywateli numer PESEL jest automatycznie zastrzegany w przypadku rejestracji zgonu osoby w rejestrze PESEL lub rejestracji unieważnienia aktualnego dowodu osobistego w RDO z powodu utraty lub kradzieży tożsamości.