Działalność gospodarcza

Uzyskanie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej

Działalność gospodarcza to zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie i rozpoznawanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły. Przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna, która na podstawie odrębnej ustawy posiada zdolność prawną i prowadzi działalność gospodarczą we własnym imieniu.

Sposoby rejestracji działalności gospodarczej
Aby zarejestrować działalność gospodarczą jako osoba fizyczna, można wybrać jeden z poniższych trybów:
  • Utworzenie konta przedsiębiorcy na stronie www.biznes.gov.pl, zalogowanie się, wypełnienie wniosku online i złożenie go elektronicznie (wymagany podpis elektroniczny lub Profil Zaufany).
  • Przygotowanie wniosku online bez logowania się do biznes.gov i podpisanie go w dowolnej gminie (należy zapamiętać numer wniosku roboczego). Urzędnik odnajduje wniosek w CEIDG, drukuje go i przedstawia do podpisu. Dniem złożenia wniosku jest dzień podpisania wersji papierowej.
  • Pobranie i złożenie wniosku papierowego w gminie. Gmina przekształca go na wniosek elektroniczny.
  • Przesłanie wniosku listem poleconym do wybranej gminy. Podpis przedsiębiorcy musi być notarialnie potwierdzony.

Procedura przetwarzania wniosku
Jeżeli osoba fizyczna składa wniosek w gminie, organ gminy potwierdza tożsamość wnioskodawcy, wydaje pokwitowanie przyjęcia wniosku i przekształca go na dokument elektroniczny, który następnie przesyła do CEIDG nie później niż następnego dnia roboczego. Jeśli wniosek będzie niepoprawny, organ gminy wezwie przedsiębiorcę do jego skorygowania lub uzupełnienia w ciągu 7 dni roboczych.
Wpis jest dokonywany najpóźniej następnego dnia roboczego po wpływie poprawnego wniosku.


Zaświadczenie o wpisie
Zaświadczeniem o wpisie do CEIDG jest wydruk ze strony internetowej CEIDG. Dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą numerem identyfikacyjnym w CEIDG oraz właściwym identyfikatorem w kontaktach z administracją podatkową jest numer NIP. Rejestracja w CEIDG jest wolna od opłat, a wszelkie informacje nakłaniające do wpłaty są nielegalne.

Dokumenty potrzebne przy składaniu wniosku
Przedsiębiorca składający wniosek musi okazać ważny dowód osobisty, paszport lub mDowód.

Wznowienie działalności gospodarczej w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej

Wniosek o wpis informacji o wznowieniu działalności gospodarczej może złożyć przedsiębiorca, który wcześniej zgłosił zawieszenie działalności gospodarczej. W przypadku spółek cywilnych informację o wznowieniu działalności należy zgłosić wnioskiem o zmianę wpisu.

Sposoby złożenia wniosku o wznowienie działalności
Przedsiębiorca może wybrać jeden z poniższych trybów:
  • Utworzenie konta przedsiębiorcy na stronie www.biznes.gov.pl, zalogowanie się, wypełnienie wniosku online i złożenie go elektronicznie (wymagany podpis elektroniczny lub Profil Zaufany).
  • Przygotowanie wniosku online bez logowania i podpisanie go w dowolnej gminie (należy zapamiętać numer wniosku roboczego). Urzędnik odnajduje wniosek w CEIDG, drukuje go i przedstawia do podpisu. Dniem złożenia wniosku jest dzień podpisania wersji papierowej.
  • Pobranie i złożenie wniosku papierowego w gminie. Gmina przekształca go na wniosek elektroniczny.
  • Przesłanie wniosku listem poleconym do wybranej gminy. Podpis przedsiębiorcy musi być notarialnie potwierdzony.

Procedura przetwarzania wniosku
Jeżeli przedsiębiorca składa wniosek w gminie, organ gminy potwierdza tożsamość wnioskodawcy, wydaje pokwitowanie i przekształca wniosek na dokument elektroniczny, który przesyła do CEIDG. Jeśli wniosek jest niepoprawny, organ gminy niezwłocznie wzywa przedsiębiorcę do jego skorygowania lub uzupełnienia w ciągu 7 dni roboczych.

Zaświadczenie o wznowieniu działalności
Zaświadczeniem o wznowieniu działalności w CEIDG jest wydruk ze strony internetowej CEIDG. Wszystkie czynności związane z wpisem w CEIDG są bezpłatne.

Dokumenty potrzebne przy składaniu wniosku
Przedsiębiorca składający wniosek musi okazać ważny dowód osobisty, paszport lub mDowód.

Zawieszenie działalności gospodarczej w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej

Przedsiębiorca niezatrudniający pracowników lub zatrudniający wyłącznie pracowników przebywających na urlopie macierzyńskim, wychowawczym, rodzicielskim lub na urlopie na warunkach urlopu macierzyńskiego, którzy nie łączą korzystania z urlopu z wykonywaniem pracy, może zawiesić działalność gospodarczą. Zawieszenie może nastąpić na czas nieokreślony lub określony, jednak nie krótszy niż 30 dni.
Jeżeli okres zawieszenia działalności obejmuje wyłącznie pełny miesiąc luty, minimalny okres zawieszenia działalności jest równy liczbie dni lutego w danym roku kalendarzowym.

Wniosek o zawieszenie działalności
Zawieszenie działalności gospodarczej następuje na wniosek przedsiębiorcy. Okres zawieszenia rozpoczyna się i trwa zgodnie z datami wskazanymi we wniosku o zawieszenie działalności lub do dnia wskazanego we wniosku o wznowienie działalności.

Zawieszenie działalności w spółkach cywilnych
W przypadku spółek cywilnych zawieszenie działalności wymaga złożenia wniosku o zmianę wpisu, po wcześniejszych zgłoszeniach w ZUS i US.

Sposoby złożenia wniosku o zawieszenie działalności
Przedsiębiorca może wybrać jeden z następujących trybów postępowania:
  • Utworzenie konta na stronie www.biznes.gov.pl, zalogowanie się, wypełnienie wniosku online i złożenie go elektronicznie (wymagany podpis elektroniczny lub Profil Zaufany).
  • Przygotowanie wniosku online bez logowania do biznes.gov i podpisanie go w dowolnej gminie (zapamiętanie numeru wniosku roboczego). Urzędnik odnajduje wniosek w CEIDG, drukuje go i przedstawia przedsiębiorcy do podpisania. Dniem złożenia wniosku jest dzień podpisania wersji papierowej.
  • Pobranie i złożenie wniosku papierowego w gminie, która przekształca go na wniosek elektroniczny.
  • Przesłanie wniosku listem poleconym do wybranej gminy (podpis przedsiębiorcy musi być notarialnie potwierdzony).

Procedura przetwarzania wniosku
Jeżeli przedsiębiorca składa wniosek w gminie, organ gminy potwierdza tożsamość przedsiębiorcy, wydaje pokwitowanie przyjęcia wniosku, przekształca go na dokument elektroniczny i przesyła do CEIDG najpóźniej następnego dnia roboczego. Jeśli wniosek będzie niepoprawny, organ gminy wezwie przedsiębiorcę do jego skorygowania lub uzupełnienia w ciągu 7 dni roboczych.

Dokumenty potrzebne przy składaniu wniosku
Przedsiębiorca składający wniosek musi okazać ważny dowód osobisty, paszport lub mDowód.

Zaświadczenie o zawieszeniu działalności
Zaświadczeniem o zawieszeniu działalności jest wydruk ze strony internetowej CEIDG.

Wszystkie czynności związane z wpisem w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej prowadzonej przez Ministra Rozwoju są bezpłatne. Wszelkie informacje nakłaniające do dokonania opłaty za rejestrację działalności gospodarczej są nielegalne.

Zmiana wpisu w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej

Przedsiębiorca, który posiada wpis w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), w przypadku zmiany swoich danych, jest zobowiązany do złożenia wniosku o ich aktualizację.

Terminy zgłoszenia zmian danych
  • W ciągu 7 dni od zaistnienia zmiany należy zgłosić zmianę takich danych jak:
    • Imię i nazwisko, data urodzenia (jeśli brak numeru PESEL).
    • Dodatkowe określenia nazwy firmy.
    • Informacje o obywatelstwie.
    • Adres do doręczeń oraz adres stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej.
    • Inne dane kontaktowe podane we wniosku o wpis do CEIDG.
    • Przedmiot działalności opisany kodami PKD.
  • Niezwłocznie, najpóźniej następnego dnia roboczego należy zgłosić zmianę danych zarządcy sukcesyjnego, o ile zarządca został powołany.
  • W dogodnym terminie, zgodnie ze stanem faktycznym należy zgłosić zmiany dotyczące:
    • Daty rozpoczęcia działalności gospodarczej.
    • Danych przedstawiciela ustawowego (innego niż kurator lub opiekun).
    • Daty zawieszenia i wznowienia działalności gospodarczej.
    • Daty zaprzestania działalności gospodarczej (jeśli została wcześniej zgłoszona).
    • Informacji o istnieniu lub ustaniu małżeńskiej wspólności majątkowej (jeśli została zgłoszona).

Sposoby złożenia wniosku o zmianę wpisu
Przedsiębiorca może złożyć wniosek o zmianę wpisu w CEIDG w następujący sposób:
  • Utworzenie konta na stronie www.biznes.gov.pl, wypełnienie wniosku online i złożenie go elektronicznie (wymagany podpis elektroniczny lub Profil Zaufany).
  • Przygotowanie wniosku online bez logowania się do biznes.gov i podpisanie go w dowolnej gminie (zapamiętanie numeru wniosku roboczego). Urzędnik odnajduje wniosek w CEIDG, drukuje go i przedstawia do podpisania.
  • Pobranie i złożenie wniosku papierowego w gminie, która przekształca go na wniosek elektroniczny.
  • Przesłanie wniosku listem poleconym (podpis przedsiębiorcy musi być notarialnie potwierdzony).

Procedura przetwarzania wniosku
Organ gminy potwierdza tożsamość przedsiębiorcy, wydaje pokwitowanie przyjęcia wniosku i przekształca go na dokument elektroniczny, który przesyła do CEIDG najpóźniej następnego dnia roboczego. Jeśli wniosek jest niepoprawny, organ gminy wezwie do jego poprawienia w ciągu 7 dni roboczych.
Dokumenty potrzebne przy składaniu wniosku
Przedsiębiorca składający wniosek musi okazać ważny dowód osobisty, paszport lub mDowód.

Zaświadczenie o zmianie wpisu
Zaświadczeniem o zmianie wpisu jest wydruk ze strony internetowej CEIDG.
Wszystkie czynności związane z wpisem w CEIDG są bezpłatne. Wszelkie informacje nakłaniające do dokonania opłaty za rejestrację działalności gospodarczej są nielegalne.

Wykreślenie działalności gospodarczej z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej

Przedsiębiorca jest zobowiązany złożyć wniosek o wykreślenie wpisu w CEIDG w dowolnym terminie po trwałym zaprzestaniu prowadzenia działalności gospodarczej. Zgłoszenie powinno odpowiadać stanowi faktycznemu, a data zaprzestania działalności gospodarczej nie może być późniejsza niż data złożenia wniosku.

Sposoby złożenia wniosku o wykreślenie działalności
Wniosek o wykreślenie działalności gospodarczej można złożyć w następujący sposób:
  • Utworzenie konta na stronie www.biznes.gov.pl, wypełnienie wniosku online i złożenie go elektronicznie (wymagany podpis elektroniczny lub Profil Zaufany).
  • Przygotowanie wniosku online bez logowania się do biznes.gov i podpisanie go w dowolnej gminie (zapamiętanie numeru wniosku roboczego). Urzędnik odnajduje wniosek w CEIDG, drukuje go i przedstawia do podpisania.
  • Pobranie i złożenie wniosku papierowego w gminie, która przekształca go na wniosek elektroniczny.
  • Przesłanie wniosku listem poleconym (podpis przedsiębiorcy musi być notarialnie potwierdzony).

Procedura przetwarzania wniosku
Organ gminy potwierdza tożsamość przedsiębiorcy, wydaje pokwitowanie przyjęcia wniosku i przekształca go na dokument elektroniczny, który przesyła do CEIDG najpóźniej następnego dnia roboczego. W przypadku błędów organ wzywa do poprawienia wniosku w ciągu 7 dni roboczych.
Dokumenty potrzebne przy składaniu wniosku
Przedsiębiorca składający wniosek musi okazać ważny dowód osobisty, paszport lub mDowód.

Zaświadczenie o wykreśleniu wpisu
Dokumentem potwierdzającym wykreślenie wpisu z CEIDG jest wydruk ze strony internetowej CEIDG.
 Wszystkie czynności związane z wykreśleniem wpisu w CEIDG są bezpłatne. Wszelkie informacje zachęcające do dokonania opłaty są nielegalne.


Potwierdzenie wykreślenia wpisu z Ewidencji Działalności Gospodarczej

Wpisy aktywnych przedsiębiorców oraz przedsiębiorców wykreślonych po lipcu 2011 r. z ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Prezydenta Miasta Tomaszowa Mazowieckiego zostały przeniesione do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), prowadzonej przez Ministra właściwego do spraw gospodarki. Od tego momentu Prezydent Miasta Tomaszowa Mazowieckiego nie pełni już funkcji organu ewidencyjnego – jest nim Minister właściwy do spraw gospodarki.

Dostęp do danych w CEIDG
Dane przedsiębiorców, zarówno aktywnych, jak i wykreślonych po lipcu 2011 r., są dostępne na stronie www.biznes.gov.pl. Udostępniane są jedynie informacje podlegające wpisowi, z wyjątkiem takich danych jak numer PESEL, data urodzenia oraz adres zamieszkania (o ile nie jest on tożsamy z adresem wykonywania działalności gospodarczej).

Dane historyczne przed 1 lipca 2011 r.
Prezydent Miasta Tomaszowa Mazowieckiego nadal odpowiada za udostępnianie danych historycznych dotyczących przedsiębiorców, którzy byli wpisani do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Prezydenta Miasta Tomaszowa Mazowieckiego przed 1 lipca 2011 r. Na wniosek osoby posiadającej wpis w tej ewidencji, można uzyskać zaświadczenie potwierdzające okresy prowadzenia działalności gospodarczej.

Udzielenie lub zmiana licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób taksówką

Podjęcie i wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób taksówką wymaga uzyskania licencji, która jest udzielana na określony obszar (gminę) na okres od 2 do 50 lat, po uiszczeniu odpowiedniej opłaty.