W ramach Wydziału Audytu Wewnętrznego i Kontroli funkcjonuje samodzielne stanowisko Audytora wewnętrznego, stanowisko ds. nadzoru właścicielskiego, Inspektora ochrony danych osobowych oraz Biuro Kontroli.


Do zadań Audytora wewnętrznego należy w szczególności:

  1. organizowanie działalności audytowej;

  2. opracowywanie w porozumieniu z Prezydentem Miasta rocznego planu audytu wewnętrznego;

  3. przeprowadzanie audytu wewnętrznego zgodnie z zatwierdzonym przez Prezydenta Miasta rocznym planem audytu;

  4. sporządzanie sprawozdań z przeprowadzanych audytów wewnętrznych oraz stosownych wniosków i zaleceń;

  5. realizacja zadań pozaplanowych w uzgodnieniu z Prezydentem Miasta;

  6. monitorowanie wykonania zaleceń i ocena ich efektywności;

  7. realizacja czynności doradczych na wniosek Prezydenta lub z własnej inicjatywy w zakresie z nim uzgodnionym.


Do zadań stanowiska ds. nadzoru właścicielskiego należy w szczególności:

  1. monitorowanie i ocena działalności ekonomicznej i finansowej spółek handlowych z udziałem kapitałowym gminy;

  2. opracowywanie wytycznych do sporządzenia rocznego sprawozdania finansowego dla jednoosobowych spółek oraz spółek handlowych z większościowym udziałem kapitałowym gminy;

  3. opracowywanie zasad nadzoru właścicielskiego w stosunku do spółek handlowych z udziałem kapitałowym gminy;

  4. prowadzenie dokumentacji likwidowanych i przekształcanych samorządowych zakładów budżetowych oraz spółek handlowych z udziałem kapitałowym gminy;

  5. prowadzenie dokumentacji i korespondencji dotyczącej spółek z udziałem gminy.


Do zadań Biura Kontroli należy w szczególności:

  1. opracowywanie rocznych planów kontroli i przedkładanie ich do zatwierdzenia Prezydentowi Miasta;

  2. przeprowadzanie kontroli zgodnie z zatwierdzonym przez Prezydenta planem kontroli w komórkach organizacyjnych Urzędu oraz w gminnych jednostkach organizacyjnych;

  3. przeprowadzanie doraźnych kontroli zleconych przez Prezydenta Miasta;

  4. analiza informacji o sposobie realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych;

  5. przeprowadzanie kontroli sprawdzających;

  6. sporządzanie corocznych sprawozdań z realizacji planu kontroli;

  7. opracowywanie na podstawie wyników kontroli analiz, ocen i informacji dotyczących działalności i wykonywania zadań przez kontrolowane jednostki;

  8. współdziałanie z kierownikami komórek organizacyjnych Urzędu i kierownikami gminnych jednostek organizacyjnych w zakresie związanym z wykonywaniem przez nich kontroli wewnętrznej i zewnętrznej;

  9. kontrola zasad udzielania i wykorzystywania dotacji przyznawanych z budżetu miasta dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku;

  10. kierowanie do rzecznika dyscypliny finansów publicznych zawiadomień o ujawnionych okolicznościach wskazujących na naruszenie dyscypliny finansów publicznych;

  11. prowadzenie rejestru dokonywanych kontroli przez organy zewnętrzne;

  12. prowadzenie dokumentacji związanej z czynnościami kontrolnymi przeprowadzanymi przez organy kontroli zewnętrznej oraz czuwanie nad terminowością realizacji wystąpień pokontrolnych przez zainteresowane komórki organizacyjne Urzędu;

  13. obsługa administracyjna prac zespołu ds. zarządzania ryzykiem;

  14. koordynacja działań związanych z udzielaniem odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych, interwencje poselskie i senatorskie, wnioski komisji Rady Miejskiej;

  15. opracowywanie raportu o stanie miasta przy współpracy z komórkami organizacyjnymi.


W ramach Biura Kontroli funkcjonuje zespół ds. danych miejskich, do którego zadań należy w szczególności:

  1. współpraca z komórkami organizacyjnymi Urzędu, gminnymi jednostkami organizacyjnymi oraz spółkami handlowymi z udziałem kapitałowym gminy w zakresie pozyskiwania i agregacji danych;

  2. współpraca z podmiotami zewnętrznymi w zakresie pozyskiwania danych;

  3. systemowe gromadzenie, analiza i aktualizacja danych;

  4. przygotowywanie prognoz, analiz i raportów w oparciu o dane miejskie oraz dane pozyskiwanie z innych dostępnych źródeł;

  5. opracowywanie analiz statystycznych na potrzeby przygotowania dokumentów strategicznych oraz wniosków o dofinansowanie projektów;

  6. opracowywanie rekomendacji działań krótko i długofalowych w zakresie analiz strategicznych;

  7. kreowanie, analizowanie i monitorowanie wskaźników oraz narzędzi kontrolingowych;

  8. prowadzenie i aktualizowanie baz danych w zakresie realizowanych zadań;

  9. formułowanie wniosków na podstawie danych i analiz;

  10. udział w przygotowaniu prognoz, planów, raportów i budżetów w celu rozwoju i optymalizacji działań;

  11. inicjowanie nowych mechanizmów i rozwiązań, z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, pozwalających na integrację danych pochodzących z systemów informatycznych Urzędu oraz podmiotów o których mowa w pkt 1;

  12. wdrożenie i nadzór nad  rozwiązaniami IT umożliwiającymi weryfikację i analizę danych.