Kto może złożyć wniosek o usunięcie drzewa lub krzewu?
Wniosek o zezwolenie na usunięcie drzewa lub krzewu mogą złożyć:
  • Właściciele nieruchomości, na której rośnie drzewo lub krzew.
  • Inni posiadacze nieruchomości (np. dzierżawcy, najemcy) za zgodą właściciela.
  • Właściciele urządzeń służących do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej, jeśli drzewa lub krzewy zagrażają funkcjonowaniu tych urządzeń.

Zgoda właściciela nie jest wymagana w przypadku:
  • Spółdzielni mieszkaniowej.
  • Wspólnoty mieszkaniowej (zarząd nieruchomości wspólnej).
  • Zarządcy nieruchomości będącej własnością Skarbu Państwa.
  • Użytkownika wieczystego nieruchomości.
  • Posiadacza nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.

Dodatkowe obowiązki dla spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych:
  • Spółdzielnia mieszkaniowa musi poinformować członków i właścicieli lokali o zamiarze złożenia wniosku.
  • Zarząd wspólnoty mieszkaniowej musi poinformować członków wspólnoty w sposób zwyczajowo przyjęty i dać im 30 dni na zgłoszenie uwag.

Przed złożeniem wniosku:
  • Ustal gatunek drzewa. Jeżeli nie jesteś pewny, urzędnik pomoże po złożeniu wniosku.
  • Zmierz drzewo lub krzew. Grubość pnia drzewa i powierzchnia zajmowana przez krzewy decydują o konieczności uzyskania zezwolenia.

Kiedy nie potrzebujesz zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu:
  • Jeżeli obwód pnia drzewa na wysokości 5 cm od ziemi nie przekracza:
    • 80 cm dla topoli, wierzb, klonu jesionolistnego i srebrzystego,
    • 65 cm dla kasztanowca, robinii akacjowej i platanu,
    • 50 cm dla pozostałych gatunków.
  • W przypadku krzewów, które zajmują powierzchnię mniejszą niż 25 m².
  • Dla drzew i krzewów rosnących na działkach prywatnych usuwanych na cele niezwiązane z działalnością gospodarczą (wymagane zgłoszenie zamiaru usunięcia).
  • Dla drzew owocowych, chyba że znajdują się na terenie objętym ochroną zabytków lub na terenach zieleni.
  • W sytuacjach wymienionych w ustawie, np. w przypadku drzew złamanych lub przewróconych.

Kiedy musisz uzyskać zezwolenie: Jeżeli drzewo lub krzew nie spełnia wyżej wymienionych kryteriów, konieczne będzie uzyskanie zezwolenia.

Kiedy i gdzie złożyć wniosek:
Drzewo lub krzewy możesz usunąć dopiero po uzyskaniu zezwolenia. Dlatego też odpowiednio wcześniej złóż wniosek.

Wniosek złóż do Urzędu Miasta. Jeśli usuwasz drzewa lub krzewy z nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków to wniosek złóż do wojewódzkiego urzędu ochrony zabytków.
Ważne! Jeśli chcesz usunąć drzewa lub krzewy rosnące na nieruchomości będącej własnością gminy, to wniosek złóż do starostwa. Gdy gminą tą jest miasto na prawach powiatu, wniosek złóż do urzędu marszałkowskiego.

Pamiętaj, że usunięcie drzewa lub krzewu bez odpowiedniego zezwolenia może skutkować karami finansowymi.